riemunkirjavia tilkkublokkeja.

Olen sinnikkäästi ommellut riemunkirjavia neliö neliössä –tilkkublokkeja. Valtaosaan olen käyttänyt jäännöspaloja, mutta kyllästyin lopulta pyörittelemään samoja kankaita ympäri ja ympäri ja nyttemmin olen myös leikannut paloja pitkistä kankaista. Jee!

Valmiina blokki on kooltaan vajaat 11,5 cm x 11,5 cm eli aika pieni. Arvelin, että minulla menisi ikä ja terveys, jos rupeaisin sommittelemaan tilkkupintaa näin pienistä yksittäisistä blokeista. Päätin, että ompelisin pieniä blokkeja aina neljä yhteen.

Tasoitin blokkini ensin 11 cm x 11 cm –kokoisiksi. Siinä menivät sitten kulmittain olevien neliöiden terävät kärjet samalla, mutta pidän enemmän arvossa siistejä neliöitä ja tasakokoisia tilkkublokkeja.


Olin muuten ommellut pari jotenkin aivan väärän kokoista blokkia. Niitä ei näy näissä kuvissa. Tasoitin ne samaan kokoon kuin muutkin ja ompelin pokkana pintaan mukaan.

Tilkkupeitostani tulee jälleen aivan riemunkirjava! Minun lentävistä hanhista ompelemani ”Matkalla pohjoiseen” –tilkkupeittoni oli jo kirjava, mutta tästä tulee varmasti vielä kirjavampi. Mahtaako mennä jo aivan ylitse?

Värisuunnitelmassani oli yksi sääntö. En halunnut mukaan sinisiä kankaita, koska olin juuri ommellut tilkkupinnan pelkistä sinisistä kankaista. Siitä huolimatta mukaan putkahti pari erittäin sinistä palaa. En ymmärrä.


4-patch-blokkien sommitteleminen oli ensin tosi hauskaa, kun valinnanvaraa oli paljon.


Valinnanvara väheni blokkien lisääntyessä ja loppupuolella minun piti sommitella pelkällä ”ei ihan kamala yhdistelmä” –periaatteella. Mutta kyllä ne kummallisemmankin väriset tilkkublokit tänne värikkyyteen uppoavat.


Päätin tehdä tilkkupinnasta 7 x 10 4-patch-blokin kokoisen. Kun olin yhdistänyt kaikki neliö-neliössä-blokkini, niitä oli 66 kappaletta.


Eli vielä pitää leikata ja ommella 16 neliö-neliössä-blokkia. Ei paha! Nimittäin olen ommellut tätä tilkkublokkia suunnilleen sen verran kuin tällä erää haluankin ommella. Seuraavaksi rupean tekemään taas jotain ihan muuta!

Kommentit

Schulz Family sanoi…
It is looking gorgeous. But then all your sewing does
Tilkkureppu sanoi…
Näyttää niin iloisen kirjavalta ja hauskalta tilkkupinnalta. Tosi kivan näköinen!
Julierose sanoi…
what a wonderful scrappy quilt top you are creating--I love it...hugs, Julierose
Marle sanoi…
Ihan on kuin vanhan ajan tilkkupeitto! Kirjavuus ja iloiset värit on vähän niinkuin sinun tavaramerkki! Hyvä tästä tulee.
Saija sanoi…
Se on kummallista, vaikka palat ovat sekalaisen kirjavia, niin silti kokonaisuudesta tulee selkeä. Näyttää hyvältä :)
Tilkku & Tilkku sanoi…
Vallan riehakkaan iloinen kirjavuus. Tykkään kovasti.

Tämän blogin suosituimmat tekstit

vetoketju pussukkaan! 6 vinkkiä vetoketjun ompelemiseen.

kolme tapaa tikata tilkkupinta.

ompele vetoketjulaukku.