leikkurointia.

Olen ehtinyt ompelukoneen ääreen vain lyhyiksi ajoiksi kerrallaan, ja niitäkin tuokioita on sävyttänyt enempi leikkurointi kuin ompeleminen. Olen nimittäin tasoitellut plus-kuvioisia tilkkublokkeja tasaisiksi.


Käsittelyssä on aina ollut yksi blokkirivi kerrallaan. Olen ensin tasoittanut blokit 29cm leveiksi ja ommellut niistä rivin, jossa plussien saumat kohtaavat. Sitten olen tasoittanut blokkirivin 29cm korkeaksi.


Olen myös ommellut aina kaksi riviä yhteen, ja minulla on nyt valmiina kolme blokkiriviparia. Viimeinen pari tulee kohta uunista, siis ompelukoneesta ulos, ja sen jälkeen minun on ruvettava miettimään tilkkupinnalle jonkunlaisia kehyksiä.

Olen tunnollisesti edistänyt myös Helsingin tilkkukilta Syyringin yhteistä hyväntekeväisyystyötä ompelemalla applikaatiokuvioblokkia: 


Valitsin aika vaatimattoman kokoisen kuvion, mutta on tässäkin aika tavalla työtä. Onneksi sain ommelluksi varret jo paikoilleen. Kukkien ja lehdyköitten ompeleminen on jostain syystä kivampaa – varmaan siksi, että niissä voi käyttää maukkaan värisiä kankaita eikä vain yhtä ja samaa ruskeaa…

Olen sentään ennättänyt ommella traktorinjälkiblokeista kokoamalleni tilkkupinnalle taustakappaleen. Vaikka minulla oli melko iso pala yhtä ja samaa kangasta, jouduin silti jatkamaan sitä muutamilla paloilla. Kangas oli jotenkin kieroa eivätkä saumat kulkeneet suorassa, vaikka olin leikannut kankaan lankasuoran suuntaisesti. Yök. Toivottavasti kankaan saa suoristetuksi tikkausvaiheessa! Vien työni tietenkin Töölön Tilkkupajan tikkauspalveluun Soilelle tikattavaksi. Olemme valinneet tikkauskuvioksi perinteisen Baptist Fan –mallin.

Kommentit

Eija sanoi…
Kauns tilkkupinta.
Schulz Family sanoi…
That cross quilt is so amazingly gorgeous
*VEKKI* sanoi…
Niin kaunis ja rauhallinen pinta tuossa plussapeitossa.
Tiinatei sanoi…
Kiva idea tasoittaa blokkien toinen puoli vasta rivinä. Onko sinulla joku ekstra-apuväline tähän? Viivaimia tuskin on rivin pituisina :) Tykkään plussiesi rauhallisesta värityksestä, peitto sopii varmasti hyvin kitaran seuraksi.
Marle sanoi…
Tuo aplikointi on aika koukuttavaa!
Tilkkureppu sanoi…
Rauahllinen värimaailma plussapeitossa, pidän siitä:)

Tämän blogin suosituimmat tekstit

vetoketju pussukkaan! 6 vinkkiä vetoketjun ompelemiseen.

kolme tapaa tikata tilkkupinta.

ikuisuusprojekti on valmis.