vetoketju lipareessa. pistotöitä.

Nyt en saanut kohdistetuksi vetoketjulipareen kuvioita, kuten vahingossa onnistuin tekemään Syksyn Sävel –vetoketjulaukussa. Mutta aika siisti lipareesta tuli (vaikkakin harmaa):


Olin leikannut samanlaiset 10cm leveät kaitaleet kuin yleensä vetoketjujen viereen olen tavannut laittaa. Taitoin nämä kymmensenttiset kaitaleet kahtia ja tikkasin (ohut vanukerros välissä). Mittaroin liparetta ja vertailin laukun suuhun ja leikkasin valmiit (ja valmiiksi kiinni vetoketjuun ompelemani) kaitaleet sentin kapeammiksi, eli 8cm leveä kaitale riittää näin pienen laukun lipareeksi.

Tässä laukku odottaa sankoja, nappilenksua ja vetoketjuliparetta:


Käytin tähän laukkuun erilaista jäykistämistä kuin yleensä. Yleensähän tikkaan tilkkupinnan kiinni collegejersey- ja tikkausvanupalaan. Olen tainnut aina tyytyä vieläpä ohuimpaan vanuun. Laukuista on tullut aika orgaanisen tuntuisia. (Mitä orgaaninen sitten tarkasti tarkoittaakin, niin suutuntuman perusteella sana sopii tähän yhteyteen.) Tämä laukku on tosi tymäkkä. On makuasia, pitääkö siitä – minusta tuntuu, että pidän enemmän niistä vähemmän jäpäkistä.

Pistoja

Marle kommentoi, ettei tiennytkään minun tekevän ristipistotöitä myös. Kyllä, olen tehnyt lukuisia ristipistotöitä, joista (vain) muutaman olen saanut kehyksiin ja esille. Esimerkiksi tämä söötti pupu on kirjastohuoneemme seinällä:


Ristipistotöiden lisäksi olen tehnyt vielä pienempiä eli petit-point-pistoja, ja pistot olivatkin niin pieniä, että juuri ja juuri sain tehdyksi niitä. En ensin edes uskonut, että työstä tulisi mitään, mutta niin vain syntyi jopa kaksi petit-point-eläintä:

Possu…


…ja lehmä.


Näistä kiiltävälasisista tauluista oli vaikea ottaa minkäänlaista kuvaa! Taulut ovat meillä keittiön seinällä.

Tästä tulikin mieleeni, että pitää ponnistella vähän ja kehystää tai kehystyttää pari oikein hienoa, suuritöistä ristipistokuvaa, jotka olen tehnyt jo vuosia sitten. Ehkä voin sitten näyttää kuvat blogissani!

Kommentit

Soile Kivinen sanoi…
Kylläpä on hauskoja lemmikkejä. Eikös olisi hauska juttu jos kaikki kertoisivat omista... harha-askelistaan. Mitä kaikkea on tullut kokeiltuakaan.:D
sinä olet kyllä uskomaton monitaituri. Olen itsekin tehnyt aikoinani ristipistotöitä, pieniä joulukortteja ja tauluja, mutta nyt eivät silmät enää näe tehdä niitä.Nykyisin kudon isoilla 10-numeron puikoilla mattoa lapsenlapselleni. Kaikki mieheni vanhat paidat, lakanat ja ohuet pöytäliinat kelpaavat. Leikkaan ne leikkurilla 2-3 cm levyisiksi nauhoiksi, ompelen yhteen ja sitten vain kutomaan. Tein kylppäriin siten maton ja mieheni tykkää siitä kovasti. Se on sitäpaitsi tosi helppo pestä.Ei vanu eikä virty.
Anonyymi sanoi…
Hei! Onko sulla ohjetta tuohon puputyöhön? Ihastuin siihe :D
Tilkunviilaaja sanoi…
Pupu oli kaupallinen ristipistopaketti, joka sisälsi paitsi mallin, myös langat. Ostin paketin monta vuotta sitten eikä minulla valitettavasti ole mallia enää! Olen pahoillani!

Tämän blogin suosituimmat tekstit

vetoketju pussukkaan! 6 vinkkiä vetoketjun ompelemiseen.

kolme tapaa tikata tilkkupinta.

ikuisuusprojekti on valmis.