tuloksia joulun ajalta.

Joulupukki toi monta pakettia, joista osa kuvassa:


Jokunen lahja viittasi harrastukseeni. Sain Tyttäreltä kirjan Tilkkuja – Upeimmat tilkkutyöt, rasiallisen ompelulankoja sekä hienon, hänen itse tekemänsä nappirannekorun:


(Kyllä on laaduton, mutta toisaalta aidosta tilanteesta otettu kuva.) Koru on oikeassa elämässä tosi sievä, juuri sopiva käteeni ja aiheeltaan, ah, niin sovelias!

Sain myös kirjontatöihin sopivaa kangasta sekä merkkauskynän, jonka jälki siirtyy paperilta kankaalle silittämällä ja häviää pesussa, sekä heijastavaa ompelulankaa. Ompelemisesta kiinnostunutta kiehtoi lisäksi televisiosarja "Muotitalo," jonka ensimmäisen tuotantokauden jaksot sain DVD:llä.

Kirjallisuuden innoittamaa

Postailin aikaisemmin tilanneeni ja saaneeni kirjan ”Sew Serendipity,” kirjoittanut Kay Whitt. Olen tutkinut kirjaa useaan eri otteeseen, ja sen mallit kyllä puhuttelevat minua. Suunnittelen aivan ensiksi tekeväni kirjan kaavoilla jakun kiiltävähköstä jacquard-kankaasta.

Ensiksi täytyy kuitenkin tehdä koevaate jostain joutilaasta kankaasta, että selviää, sopiiko malli sittenkään minulle. Jouluvalmistelujen ja joulun kiihkeän viettämisen jälkeen, Tapaninpäivänä pääsin vihdoin kaavojen pariin. Kirjan mukana tuli kolme kaava-arkkia, joista jäljensin jakun kaavat erikseen silkkipaperille.

Onneksi minulla oli tehtävässä apulainen.


Löysin ”epätoivoisten” kankaiden pinosta sopivan, paksuhkon puuvillakankaan. Yksivärinen koevaate olisi kyllä kätevämpi, mutta tällä nyt menen. Asettelin kaavakappaleet kankaalle mahdollisimman säästeliäästi, vaikka kangasta olisi voinut surutta käyttää enemmänkin.


Nyt vasta huomasin, miten kummalliseen suuntaan kuviot kulkevat tässä kankaassa. Olen taittanut kankaan kaksinkerroin hulipion suuntaisesti, eli nuo suorakaiteen sisällä olevat vuohihahmot (?) on painettu kankaalle pystyyn, siis jalat vasemmalle sojottaen. Olipa hyvä, etten koskaan ruvennut tekemään tästä kankaasta oikeaa vaatetta.

Sittemmin olen leikannut kappaleet kankaasta. Muotolaskosmerkinnät on vielä tekemättä, mutta muutoin kappaleet ovat valmiina ommeltaviksi. Jännittävää on nähdä, tuleeko jakusta sellainen, että sitä voisi ajatella käyttävänsä. Malli on kyllä todella yksinkertainen ommeltava! Ja minulla olisi varastossa aika monta kangasta, joista voisin tekaista itselleni kivan jakun – jos minulla on vain hyvä kaava! Mikä jää nähtäväksi...

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

vetoketju pussukkaan! 6 vinkkiä vetoketjun ompelemiseen.

kolme tapaa tikata tilkkupinta.

ompele vetoketjulaukku.